Ako neprísť o tržby pri výpadku prúdu

Výpadok prúdu sa v dnešnej dobe stane naozaj zriedka. Niekedy zaň môže porucha, inokedy príroda alebo plánovaná rekonštrukcia či nehoda pri opravách ciest. Ale náhoda je blbec a preto treba byť pripravený aj na túto možnosť.

Pri výpadku prúdu nemusíte automaticky zavrieť prevádzku. Ak predávate bežný tovar určite viete fungovať aj bez elektrickej energie.

 

Ako predávať bez elektriny

Predaj však musíte zaznamenávať a to na pokladňu. Niektoré pokladne majú v sebe zabudovanú batériu a preto dokážu fungovať niekoľko dní alebo až týždňov bez elektriny. Niektoré pokladnice však môžu mať akumulátor ako voliteľnú možnosť. Určite odporúčame si batériu vždy prikúriť, ak je to možné. Vyhnete sa budúcim problémom a neprichádzate o tržby v prípade výpadku elektriny. Zákazníka totiž nevie, že máte výpadok a ani ho to väčšinou nezaujíma. Ide do vašej prevádzky s cieľom pozrieť tovar alebo chce priamo nakúpiť. Ak máte zavreté a niečo nutne potrebuje, určite pôjde ku konkurencii. Je pekné, že necháte na dverách odkaz s odôvodnením problému a zákazník by to mal pochopiť, nakoľko sa nejedná o vašu chybu. Treba si však uvedomiť, že prichádzate zbytočne o tržbu, čo môže viesť aj s trate obľúbenosti a následne k úbytku stálych zákazníkov. Hlavne, ak by sa problém opakoval.

Ak má vaša ERP (elektronická registračná pokladňa) akumulátor, máte o problém menej a môžete ju používať aj v prípade výpadku elektrickej energie. Treba však myslieť na to, že každý akumulátor alebo teda batéria sa postupne opotrebuje a jej výkon klesá. Hlavne ak je trvalo pripojená do elektrickej site a teda akoby sa stále nabíjala. Po roku až dvoch trvalého prebíjania vám takýto akumulátor danej pokladne vydrží sotva pár minút.

 

Čo robiť ak kasa nemá akumulátor alebo vám vypadol a pokladnica sa stala nepoužiteľnou?

Aj tak môžete predávať a tu je návod ako na to:
1. Do knihy elektronickej registračnej pokladnice v časti Záznamy podnikateľa musíte spraviť zápis, že došlo k výpadku prúdu. Treba však uviesť aj dátum a čas tejto udalosti.
2. Nakoľko pokladnica nefunguje, neviete tlačiť pokladničné doklady. Musíte zákazníkov vydávať paragóny. Nepoužívajte príjmové a výdavkové doklady. Paragón je jedinou náhradou pokladničných dokladov.

 

Paragón musí obsahovať niekoľko vecí a to:
– Daňový kód elektronickej registračnej pokladnice alebo kód virtuálnej registračnej pokladnice
– DIČ alebo IČ DPH
– Obchodné meno
– Sídlo alebo miesto podnikania podnikateľa
– Predajné miesto, ak je odlišné od sídla alebo miesta podnikania

 

Ak máte pečiatku s týmito údajmi, tak ich nemusíte vypisovať ručne. Odporúčame si nechať vyrobiť pečiatku s danými údajmi a ušetríte si v takejto situácii kopec času a stresu.

Paragón treba vypísať v 2 vyhotoveniach. Dobré je teda použiť samoprepisovací paragón. Určite ich zoženiete v podnikateľských potrebách.
Nezabudnite na očíslovanie paragónu. Paragóny sa číslujú v zostupne teda od 1 až po nekonečno a bez prerušenia. Nemôžete teda mať paragóny 1 a následne až 3, 4, 5,…
Originál paragóny dáte zákazníkovi a kópiu si odložíte vy.
Ak sa stane situácia, že si to počas vypisovania paragónu zákazník rozmyslí, alebo zistí, že nemá hotovosť a nakoľko nie je prúd, nemôže platiť kartou, nezahadzujte paragón. Ste povinný ho archivovať po dobu 5 rokov. A to aj originál a aj kópiu. Na takýto chybný paragón si môžete napísať poznámku, čo sa stalo a prečo ste originál neodovzdali zákazníkovi. To v prípade ak máte predtlačené čísla.
Ak máte paragóny bez predtlačených čísel, tak pri chybe tento doklad jednoducho vyhodíte a na ďalší budete pokračovať v správnom číslovaní. Určite sú lepšie paragóny  bez číslovania.

A tu sú 2 príklade, ako by mal paragón vyzerať:
Vzor paragónu ak nie je prevádzka platcom DPH
Vzor paragónu ak je prevádzka platcom DPH

Vypisovanie paragónov nie je to zrovna pohodlné ale aspoň môže predávať 🙂

 

Ak máte záujem o naše služby, neváhajte nás kontaktovať.

+421 944 108 101

info@impo.sk

0

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Close Cart